onsdag den 6. maj 2020

2. vejledning


Overvejelser om hvordan den valgte digitale teknologi kan hjælpe til med at løse min læringsteoretiske problemstilling.

Det er tanken at eleverne skal kunne arbejde selvstændigt med opgaverne når de har tid og er inspireret. Derfor skal det være muligt at tilgå det jeg kalder livliner. Livlinerne er et tip til opgaveløsningen og dernæst selv løsningen og til sidst kontakt til læreren.

Det har været en udfordring at finde en teknologi som kan det jeg vil. Jeg har forsøgt med dialogkort i H5p, det kan næsten hvad jeg vil. Men kan ikke skrive kemiske formler eller regnestykker. I dag vil jeg prøve at indsætte billeder på dialogkort og se om det kan være løsningen.

Dernæst har jeg forsøgt Branching Scenario også i H5P. Det kan i grove træk det jeg vil. Men der kan kun være en opgave i hver fil. Desuden får jeg en fejl når jeg vil eksportere til en studietubekanal. Der er en instruktionsvideo om hvordan det skal foregå, men når jeg følger den sker der ikke det samme. Jeg tænker det er et mindre praktisk problem som nok lader sig løse, så jeg har lavet en sreencast så det kan ses hvordan det virker.

Jeg har været i ITs-learnings test-afsnit og Microsoft Forms for at undersøge om der er noget der kan det jeg gerne vil, og det er der ikke, jeg har i hvert fald ikke fundet det.

Det jeg vil, er noget jeg har prøvet for 20-25 år siden, hvor jeg klippede en opgaveløsning i stykker og lagde den i nummererede kuverter hvor der stod et tip uden på kuverten, inden i kuverten fandtes den detaljerede løsning.

Men med de digitale teknologier jeg har adgang til, kan det ikke lade sig gøre. Jeg tænker at webside teknologien er løsningen. Men mit mål har også været at eleverne ikke skulle til at bruge nyt software.

Dialogkort eksempel
Hvis man trykker på det blå I på billedet får man et tip. Trykker man på vedn kommer løsningen frem

Link til dialogkort studietube

Branching scenario løsning i H5P




Ingen kommentarer:

Send en kommentar