Titel: Transfer
af matematikkompetencer til praktiske anlægsberegninger
Kontekst og udfordring fra praksis
Jeg
underviser primært på hovedforløb på procesoperatøruddannelsen på NEXT -
Uddannelse København. Mine elever udtrykker:” Vi lærer anlægsberegninger på
skolen og det bruges sjældent i praktikken derfor glemmes det indlærte. Derfor
bliver vi ikke sikre i emnet. Det bliver så til en frustration i forbindelse
med svendeprøven, da næsten halvdelen af svendeprøven er anlægsberegninger. Regneting
drukner i hverdagen”. Denne frustration ønsker jeg at minimere da jeg mener at
det vil gøre eleverne mere trygge i opgaveløsningen.
Valg af læringsteori
Jeg vil afprøve Kolbs
læringsteori på udfordringen. Jeg tænker at elevernes arbejde kommer til at
foregå som skitseret i nedenstående tabel. Modellen består af fire faser:
Kolb
|
Hvad gør jeg
|
Konkret oplevelse:
|
Her skal eleven læse en
tekst/se en video om et emne.
|
Dannelse af abstrakte begreber
og generaliseringer
|
Her vil eleven synke det
læste/sete og overveje hvad det betyder i en større sammenhæng. Dette ved
hjælp af spørgsmål.
|
Observation og refleksioner:
|
Her vil forståelsen begynder at
tage form. Her ses på et kommenteret gennemregnet eksempel.
|
Afprøvelse af begrebers
implikationer i nye situationer:
|
Her skal eleven arbejde med
opgaver så det tidligere erfarede kan afprøves i nye sammenhænge
|
Jeg anser det som en iterativ
læringsproces så læringscirklen ser jeg som en spiral. Der er ikke et fast
startpunkt og i princippet bliver man aldrig færdig med læringen. Cirklen
tilgodeser flere forskelige læringsstile.
Valg af didaktisk model
Didaktikken bygges op omkring
Kolb da den understøtter at elever lærer på forskellige måde og det tilgodeses
i modellen.
Valg af teknologi
Teorien skal findes som tekst og
derudover fremstilles teorien også i powerpoint og screencast
Når eleverne skal løse opgaver
vil de være i tekst og de forskellige livliner vil kunne tilgås som enten som dialogkort i H5P eller som Branching Scenario også i H5P
Litteratur
Illeris, Knud. (2000): Tekster Om Læring. 1.
Udgave.. ed. Frederiksberg : [Kbh.]: Roskilde Universitetsforlag. Side 47 -67
Pasgaard,
N. J. (2010). Den e-Didaktiske Overvejelsesmodel. Det Nationale Videncenter for
e-læring
Lauritsen,
Aage Birkkjær et al (2004). Designelementer for et virtuelt læringsmiljø til
Ingeniørhøjskolen i Århus
Den
e-didaktiske overvejelsesmodel
http://edidaktik.evidencenter.dk/ tilgået 29/4 2020
Didaktiske råd og redskaber til fjernundervisning på eud-området
https://emu.dk/eud/gode-rad-til-undervisning-hjemmefra-i-forbindelse-med-covid-19/didaktiske-rad-og-redskaber-til
tilgået 29/4 2020
Sørensen, Martin Hejgaard (20xx): Omvendt undervisning
Ingen kommentarer:
Send en kommentar