mandag den 27. april 2020

Praktikumnotat 9. marts


 PRAKTIKUM-NOTATET


Navn: Jan Smidt
Arbejdsplads: NEXT uddannelse København
Undervisningsfag/niveau: procesfysik/anlægsberegninger hovedforløb 1 til 6

Praktikum-udfordringen. ”Den spidse”    
Hvordan kan eleverne lære at anvende den matematik de har lært i andre sammenhænge?

eller

Hvorfor opfattes procesfysik/anlægsberegninger som et fag der er svært?

eller

Udfordringer med at en del af det der læres på skolen drukner i praksis, da det ikke anvendes

”Den udfoldede beskrivelse”  
Hvordan viser problematikken sig?
For hvem er den et problem?
Hvad er din interesse i at få den løst?
Jeg underviser blandt mange andre fag, i et fag som kaldes procesfysik/anlægsberegninger. Eleverne opfatter det som et svært fag og de ”frygter” det da karakteren i det, er 40 % af den samlede svendeprøvekarakter. Faget går igen på samtlige 6 hovedforløb i uddannelsen dog under to forskellige navne, procesfysik og som skrevet anlægsberegninger. Faget bygger ovenpå grundfagene matematik og naturfag fra grundforløbet. Mange elever opnår en karakter som er under middel.

Mål fra bekendtgørelse
  •            Eleven kan anvende grundlæggende fysisk viden om temperatur, flow, tryk, el og energi samt fysiske love, formler, begreber og SI-enheder med præfikser i forhold til forståelse, bearbejdning og løsning af procestekniske problemstillinger med tilhørende beregninger.
  •            Eleven kan koble teoretiske faglige begreber, metoder, værktøjer og beregninger med praktiske operatøropgaver i virksomheden.


Alt i alt en målbeskrivelse som giver vide rammer for indholdet. På NEXT har vi valgt følgende emner ud:
  •            Strømningsteori med henblik på valg af pumpestørrelse og type
  •            Massebalance med henblik på at kunne opstille regnskab for ind og udgående stofstrømme
  •            Effektbalancer med henblik på at kunne redegøre for en produktions effektforbrug samt varmebalance
  •            Blandende beregninger inden for fagområdet.


Mange elever klarer sig mindre godt i faget da de i min fortolkning har svært ved at anvende deres matematik i nye sammenhænge. Matematikopgaver er tit opstillet som reelle regnestykker men i dette fag er opgavetyperne problemløsningsopgaver. Man skal altså ud fra en tekst selv lave sit regnestykke.

Min interesse i at løse dette problem er at når elever der ellers klare sig godt i den praktiske del af uddannelsen ikke klare sig godt her så må der være et eller andet der kan forbedres. For eksempel
  •            Ændrede arbejdsformer
  •            Mere samarbejde med matematikunderviseren
  •            En helt anden tilgang til stoffet hvor der også arbejdes med stoffet i praktiktiden




Ingen kommentarer:

Send en kommentar