PRAKTIKUM-NOTATET
Navn:
Jan Smidt
|
Arbejdsplads:
NEXT uddannelse København
|
Undervisningsfag/niveau:
procesfysik/anlægsberegninger hovedforløb 1 til 6
|
|
Praktikum-udfordringen.
”Den spidse”
|
Hvordan kan eleverne lære at anvende
den matematik de har lært i andre sammenhænge?
eller
Hvorfor
opfattes procesfysik/anlægsberegninger som et fag der er svært?
eller
Udfordringer med at en del af det der læres på skolen drukner i praksis,
da det ikke anvendes
|
”Den
udfoldede beskrivelse”
Hvordan viser problematikken sig? For hvem er den et problem? Hvad er din interesse i at få den løst? |
Jeg underviser blandt mange andre fag,
i et fag som kaldes procesfysik/anlægsberegninger. Eleverne opfatter det som
et svært fag og de ”frygter” det da karakteren i det, er 40 % af den samlede
svendeprøvekarakter. Faget går igen på samtlige 6 hovedforløb i uddannelsen
dog under to forskellige navne, procesfysik og som skrevet anlægsberegninger.
Faget bygger ovenpå grundfagene matematik og naturfag fra grundforløbet. Mange
elever opnår en karakter som er under middel.
Mål fra bekendtgørelse
Alt i alt en målbeskrivelse som giver
vide rammer for indholdet. På NEXT har vi valgt følgende emner ud:
Mange
elever klarer sig mindre godt i faget da de i min fortolkning har svært ved
at anvende deres matematik i nye sammenhænge. Matematikopgaver er tit
opstillet som reelle regnestykker men i dette fag er opgavetyperne
problemløsningsopgaver. Man skal altså ud fra en tekst selv lave sit
regnestykke.
Min
interesse i at løse dette problem er at når elever der ellers klare sig godt
i den praktiske del af uddannelsen ikke klare sig godt her så må der være et
eller andet der kan forbedres. For eksempel
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar