mandag den 13. april 2020

14 april 2020 Digitale læringsplatforme og læremidler

Citat:
https://emu.dk/eud/it-og-digitalisering/it-som-paedagogisk-vaerktoj/inspiration-og-gode-rad-til-undervisere

Styrk digital videndeling, kommunikation og samarbejde med kollegaer

Som lærer kan du drage stor nytte af at videndele, kommunikere og samarbejde med kollegerne digitalt. Digital videndeling styrker jeres fælles pædagogiske praksis og udvikler undervisningen til gavn for elevernes læring.

Gode råd til lærere, der vil styrke digital videndeling, kommunikation og samarbejde for at bidrage til den fælles pædagogiske praksis
1. Organisér et samarbejde om udvikling af undervisningsforløb
2. Formulér ambitiøse forventninger til samarbejde på skolens digitale platform
3. Sæt retningslinjer for undervisningsmaterialets form og indhold på den digitale platform.

Ja ingen tvivl om videndeling er vejen frem, men der kan være rigtig stor forskel på hvad man har at dele. Nogle har færdige undervisningsforløb og andre har en løs tanke, hvor der ikke hører noget dokumentation til,  Hvordan undgår man at deling bliver til malkning ???? 

Brug digitale platforme og læremidler til at skabe sammenhæng mellem teori og praksis

Digitale platforme og læremidler kan styrke koblingen mellem teori og praksis på erhvervsskolerne. De kan også skabe sammenhæng mellem elevernes læring i skole- og praktikforløb.

Gode råd til lærere, som vil bruge digitale ressourcer til at skabe sammenhæng mellem teori og praksis
1. Brug digitale video- og billedmedier og simuleringsværktøjer til at bringe praksis ind i den teoretiske undervisning
2. Udnyt de digitale muligheder i forbindelse med elevernes praktikpladssøgning
3. Anvend digitale platforme til at skabe overblik over elevens læreprocesser og kommunikér direkte med virksomhederne.

  • På samme måde kan praktikstederne lave videoer med udfordringer, som skolen med fordel kan adressere i undervisningen. Det skaber autenticitet og sammenhæng i elevens læreproces og uddannelse.
Det tror jeg ikke kommer til at ske på min uddannelse procesoperatør. Mange af praktikvirksomhederne er meget hemmelighedsfulde, specielt i medicinalbranchen. Men en god ide at skolen er mere udadvendt men hvilken uddannelse elverne tilbydes. En tydelig plan med forslag til hvad der kunne ske i praktiktiden samt med forslag til praktikrapportemner kunne med fordel forfattes til procesoperatøruddannelsen.
  • Digitale badges er et element i gamification og en form for diplomer. De er oprindeligt udviklet på en række digitale platforme med henblik på at dokumentere deltagernes opnåede kompetencer på åbne online-kurser (MOOC’s), men de har stor relevans også i andre sammenhænge. De digitale badges kan interagere digitalt med forskellige job- og praktikpladssøgningsportaler. Eleverne får derigennem mulighed for automatisk at få kontakt til virksomheder, der har anvendt særlige kompetencebegreber i deres annonce, som passer til de kompetencer, der er angivet i elevens badge. 
Digitale batches det lyder spændende det må jeg undersøge.



Tag springet fra digital undervisning til digital læring

Digital undervisning er en lærerstyret proces med fokus på at formidle viden. Digital læring kræver et skarpere fokus på den enkelte elevs læreproces, hvor du som lærer engagerer eleven i at arbejde med det stof, som præsenteres digitalt gennem aktiviteter, processer og samspil med andre undervejs

Gode råd til lærere, der gerne vil tage springet fra digital undervisning til digital læring
1. Tag didaktisk udgangspunkt i elevernes forskellige forudsætninger
2. Anvend digitale ressourcer, der styrker undervisningsdifferentiering og den enkelte elevs læring
3. Tydeliggør målet med undervisningen
4. Styrk den formative evaluering med digitale ressourcer.


Relevante programmer til formativ evaluering
  •  Peer Review 
  • Peergrade 
  • Fejlretter 
  • Edword 
  • EasyCorrect
Overordnet set kører det meget i ring så det er ikke lige til at holder sig på sporet når der læses.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar